utorak, 4. svibnja 2010.

Skandinavija -Copenhagen

03.04.-Copenhagen

Nakon jedno 9 sati vožnje, lijepog pogleda na most između Malma i Copenhagena, slike nisu baš nešto, stigli smo u Copenhagen. Iskrcali smo se i odmah uletili u birtiju na jutarnju kavu i k....
Birtija preko puta kolodvora, u njoj žene sumnjivog morala, sudim po odjeći koja više priliči nekim večernim izlascima na cajke nego za jutarnju kavu,i cugeri, a možda i svodnici. U svakom slučaju, krasna ekipa, al to nas nimalo ne dira. Dirnula nas je tek cijena kave(zapravo starog) kad je iskrco jedno 90 dkk za 3 kave(oko 70kn). Teško se privikavamo na ove cijene.
Lagano osvježeni, ako ničim drugim cijenama su nas razbudili, krećemo prema hostelu. Zove se Hotel Jorgensen i blizu je centru, kod stanice metroa Norreport, noćenje u 12 krevetnoj sobi 165 dkk s doručkom, bez posteljine. Sobe ok, ljudi u sobi skroz kulturni, mladi, nitko ne hrče, bojala sam se da će ih stari izmasakrirat s hrkanjem, al mi se čini da je dobro prošlo jer se nitko nije bunio (il su moji čepići tak dobri da nisam čula).Uglavnom mirna ekipa, mi smo došli najkasnije iz brijačine oni su svi već spavali, bolje takvi pa da mi njima rondamo u 2 ujutro nego oni nama.
I još jedna opaska doručak je mraak. Uglavnom ostavili smo stvari, čekirali se, nakrcali kartama i otišli bauljat, jer se tek popodne moglo u sobu. Odlična je pozicija jer se sve po centru moglo odrađivat pješke. Bila je velika subota, sunce vani i za danas smo odlučili odradit šetnju po gradu. Prvo smo došli do Strogeta pješačke ulice sa dućanima, kafićima, restoranima, koja čini okosnicu grada. Ulica vodi do trga Amagertorv sa fontanom, Stork Fountain, malo smo se muvali tamo na našu veliku radost skužili da imaju buffet restorane opet s dobrim cijenama, čak nešto jeftinije nego u Štokholmu, i to je bila dodatna motivacija za istraživanje. U blizini je Nikolaj crkva koja danas služi kao galerija. Skrenuli smo prema jednom od 3 dvoraca Cristiansborg, obišli ga izvana, dvorac je smješten na malom otoku Isle Slotsholmen, u kojem je smješten Parlament, premijer, visoki sud...Građena u neobaroknom stilu od 1907-28, ima toranj od 106 m.Zanimljivo je da je građen na ruševinama Absalon borga, dvorca iz 1167g., koje se još mogu vidjeti u podrumu(mi nismo vidli). Malo smo se premišljali da odemo na vožnju kanalom ali smo od toga odustali iako nije skupo(35dkk) Odlučili smo potegnuti do Male sirene ai usput je puno stvari koje smo planirali vidjet pa i vojna utvrda, kaštel .

Stroget

Amagertorv

Stoget (neki torv, trg)

odlično mjesto za spavanje

grad je cijeli na kanalima, kao Amsterdam

Cristiansborg palace

Nyhaven

Nakon dvorca smo otišli do Nyhavena, meni najvažnijeg mjesta koje sam htjela vidjet zbog šarenih kućica, stare kuće sa pitoresknim fasadama različitih boja, mogla bi živjet u toj Skandinaviji ako radi ničeg zbog tih šarenih kućica. Nyhaven je krasan dio za šetnju, smješten uz kanal sa zgodnim kafićima, i sve vrvi životom. dalje smo produžili do Mramorne ckve, malo smo se promuvali unutra, naletili na smjenu straže ispred Amalienbrg palače, zimske rezidencije kraljevske obitelji, građene u klasicističkom stilu.Prvobitno je izgrađena za 4 plemićke obitelji ali kada je Cristiansborg palača izgorjela 1794. kupila ju je kraljevska obitelj i preselila se u nju.

Marble church

smjena straže ispred Amalienborg palače

Amalienborg palača

Dalje smo šetali po Amaliehaven uz more prema Kastelletu. Sa obale se vidi zgrada Opere u Holmenu. Već su nam lagano noge otpadale ali nismo odustajali, prošli smo kraj lijepe crkve, St Albans church i napokon stigli do Male sirene, kad ono nema je. Sirena je na izložbi u Japanu ili Kini, zaboravila sam, al nema veze imamo mi svoju sirenu. Ne pretjerano razočarani jer ionak nismo niš očekivali otišli smo do Kastella i unutra se malo promuvali, to je i danas u vlasništvu vojske, tako da ne smijš ulazit u kasarne nego samo izvana razgledavat. Smješeten je na otoku peterokutnog oblika okružen kanalima, i okolo je lijepi park.

St.Alban church

Naša Mala sirena

Amaliehaven

ulaz u Kastell

Vraćali smo se polako natrag, već lagano gladni, i put nas je nanio u Nyboder, kvart sa malim žutim kućama građen od 1631 do 1795.g. za ljude koji su radili u kraljevskoj mornarici. Vidim da tamo i dalje žive ljudi iako izgleda kao da je vrijeme stalo. Mala vrata,prozori sa zelenim škurama, ispred naslonjen bicikli. Zgodno al malo kao da tu žive patuljci..

Nyboder

Na kraju smo prošli i kraj 3 dvorca (uspjeli obić sva 3, JEEE) Rosenborg građen od 1606, kao ljetna kuća, koju je kraljevska obitelj koristila do 1710g. Prošetali smo krasnim vrtom u sklopu palače Kongens have, i najljepši dio je bilo proljetno cvijeće u vrtu ispred palače, tako da mi se ova palača nekako najviše svidjela od ostalih, zbog krasnog vrta koji je uprevo procvao.

Rosenborg castle

moram još jednu sliku nakačit jer je neodoljiv, Rosenborg

Rosenborg

neka vrata u blizini Rosenborga

Royal theatre

Lagano smo se vraćali prema Strogetu, čitaj klopi, preko trga Kongens Nytorv, gdje je smješten I Kraljevski teatar. Planirali smo opet klopat u nekom kineskom ali smo na kraju završili u grčkom restoranu na grčkoj salati, sarmicama u vinovoj lozi, ćuftama i inim oblizekima.

Dobrano natrpani odvukli smo se do hostela, i sobe u kojoj nas je bilo 12tero, al ni to nas ne dira, ubili smo poslijepodnevno hrkanje ko na pustom otoku. Krmeljavi, nakon nekih sat vremena dižemo se i kotrljamo do tuševa da se malo podaperemo, i spremamo za veselu noć.
Odbauljali smo prvo do kolodvora gdje smo čitali da je crvena četvrt, nadala sam se da će biti ponuda ko u Amsterdamu, al ovo više liči na Gajevu sa malop širim izborom, zato jer ima i frajera. Komadi su uglavnom bolji od domaćih, svaka drži svoja dva kvadrata i ne ulazi u tuđi zračni prostor. A njihove gorile kruže okolo kao lešinari. Pomalo razočarani vraćamo se u latinsku četvrt, tamo ima dosta birceva, i odabiremo neku retro rupu iz koje se čula dobra mjuza. Ekipa mlađa, veselo, muzika trešti i lupamo po nekoj uskršnjoj pivi, ne radi pive nego radi prigode:-) Naravno nema zacugavanja jer si to nemremo priušiti pa nakon pive idemo na ćorku.

04.04. USKRS
Dižemo se oko 8 i odmah bacamo na doručak, hostel bi trebao imat 5 zvjezdica samo zbog doručka, već dugo me tako nešto nije razveselilo. Bilo je svega, narezaka, sireva čak i onih sa plemenitom plijesni, pašteta ali homemade, peciva, pekmaza, prava ikebana. Ne da nam se ni dići od stola jer nakon jučerašnjeg lijepog dana danas curi ko iz kabla.
Danas je prva nedjelja u mjesecu, uz to i Uskrs, i imaju besplatan prijevoz podzemnom, to smo odlučili iskoristiti, i otići na malo udaljenije atrakcije.
Prvo je pala šetnja do gradske vijećnice, pa malo šetnje oko Tivolija( ne radi) i na kraju gliptoteka Carlsberg. Najljepši dio u gliptoteci je atrij koji izgleda kao zimski vrt, sa fontanom i skulpturom u sredini. Ulaz u gliptoteku je bio besplatan. Prošetalio smo kraj antičkih skultura, egipatskih i nakon jedno sat vremena produžili prema Nacionalnom muzeju( i tamo se nije plaćao ulaz). Muzej je napravljen fora, kaop šetnja od najstarije povijesti prema danas i uglavnom se odnosi na njihovu povijest i kulturu, vikinge , oruđa i oružja, nošnje, pa kako su im izgledale nastambe nekad... Ok, pošteno smo odradili kulturni dio a sad slijedi poslastica pivovara Carlsberg, highlight našeg puta i must see. Ukrcali smo se na vlak(metro) koji su odlični, moderni, možeš furat i bicikl sa sobom unutra. Zaboravila sam reći da je u Štokholmu bila hrpa biciklista, a u Kopenhagenu još i više. Imam dojam da se pol grada vozi na biciklima(ak se ne varam čitala sam da 21% ljudi tamo koristi bicikle za prijevoz) više nego u Amsterdamu. Imaju skroz uređene biciklističke staze kroz cijeli grad. Do pivovare smo još pješke morali odradit debelu turu, al isplatilo se. Napokon stižemo, i strpljivo razgledavamo jer zanmo što nas čeka na kraju puta, mljac. Ulaz je 65 kruna ali dobiješ i 2 pive, jednu kvalitetniju flaširanu ili točenu, i drugu više običnu. Na početku su boce piva iz cijelog svijeta, iz Hrvatske su bile boce Pana, onda vidite kako se proizvodi pivo, bačve u kojima se čuvalo nekad i danas.Na kraju su stare kočije i kola kojima su prevozili pivo, i konjušnica sa par ogromnih teglećih konja. I onda slijedi degustacija. zaposjeli smo jedan stol i krenuli prvo s onim kvalitetnijim i rijetkim vrstama Jacobsen, pa sa tamnim pivama, pa na kraju sa svijetlim. Super mi je bilo što u pivnici visi plakat o svakoj pivi, kakav je okus odnosno koji su sastojci, najviše nam se svidjela tamna Carls Kings(tako nešto) imala je neki super okus, malo po koli, al smo poslije skužili da ima samo 2,8 % alkohola pa smo se prebacili na malo žešće, dobra je bila i Carls Porter sa 7,8% ali je malo imala štih po špeku. Uglavnom prvo mjesto je osvojila Carlsberg elephant sa 7,2% koja je imala fenomenalan okus po žitu, prženim bademima bananama... Naravno da smo odavno ispucali kupone, ali piva nije bila skupa(2dkk) pa smo se malo opustili. Probali smo ih hrpu, i Jacobsen brown alle, ta je bila izvrsna, al kao što rekoh srce nam je osvojio Elephant i po % alkohola i po okusu. Bilo je i tuborg piva la to iammo i doma, pa smo se držali ovih egzotičnih. Još i danas bi sjedili tamo da nije došao frajer sa ulaza i iskrcao naše kišobrane na šank, jer zatvaraju u 4. To nam je najteže palo, taman nas je krenulo. Al dobro bili smo već i gladni pa smo lagano oteturali natrag na podzemnu i u centar. Tražili smo opet neki bufett oko Strogeta, i usput malo razgledavali. Vidjeli smo Round tower, okrugli toranj od 36 metara koji je izgradio Kralj Kristijan III kako bi, davne 1716., ruski car Petar Veliki pri svom posjetu Danskoj mogao imati savršen pogled na grad. Do njegova vrha vodi spiralni prolaz dugačak 206 metara, dovoljno širok da se car Petar Veliki do vrha dovezao kočijom.
Odlučili smo se opet za kineski, sa odličnim izborom klope i dobrim cijenama, samo kaj su nas naterali da naručimo cugu a bili smo puni ko čepovi, i bilo je šteta pokvarit s nekom jeftinom pivom okus onih oblizeka. Al nemreš protiv nasilnih Kineza, žrtvovali smo se i maznuli po još jednu pivu. Klopa je bila odlična, dobrano smo se nakrcali, i opet malo u šetnju.

Carlsberg glyptotek, atrij

Pivovara Carlsberg

kako su boce nekad izgledale, puno ih ima svastike

slika sve govori, a na facama nije umor nego blaženstvo

pivovara, slonovi su zaštitni znak
Dečki su bili preumorni pa su se vratili u hostel a ja sam solo otišla do Christianhaven, umjetni otok izgrađen u 17 st. od kralja Christiana IV, u svrhu zaštite i fortifikacije Kopenhagena. Danas je to živahan, uglavnom rezidencijalni kvart, koji pomalo podsjeća na Amsterdam po kanalima na kojima je smješten. Uz kanal su kuće sa živopisnim fasadama a u blizini se izdiže Church of our saviour(crkva našeg spasenja) sa spiralnim krovom. Ali to nije razlog zašto me privukao taj kvart, puno je poznatiji po Christianiji, komuni u kojoj živi oko 1000 stanovnika(čitaj narkomana)koja ima svoje zakone. Tamo je dozvoljeno konzumiranje lakih droga. Uglavnom ljudi dolaze ovdje da zapale pljugicu, a lokalna ekipa se klatari po birtijama, ili kao u onim američkim filmovima Mad Max, griju se uz bačve s vatrom. Kuće su im više kao neke barake, a sve na sebi imaju crteže i grafite. Okolo se muva hrpa cucaka, i kao da si ušao u neki drugi svijet. Trava i shit miriše na sve strane. Slikanje u komuni nije dozvoljeno pa sam slikala samo ulaz. Vrijeme kao da je stalo u sedamdesetim. Uglavnom padao je mrak, al nema nervoze, iako sam bila sama nije uopće frka. Polako sam se vratila u hostel po stvari jer nam je navečer kretao bus za Oslo.
Kopenhagen je definitivno špica ovog puta po Skandinaviji.